Jdi na obsah Jdi na menu
 


Paladin by Ashnobe

Jelikož jsem si přečetl ten jediný článek co tu je o Paladinech (a přišlo mi, že Paladin by si zasloužil hlubší rozbor) tak jsem se rozhodl napsat svůj vlastní. Ze začátku je potřeba říci, že kdo má rád hlavně brutální bojovníky, kteří házejí damage na všechny strany, měl by si vybrat radši Warriora a ten, kdo si myslí, že bude hlavním healerem, ať si radši veme Priesta. Ovšem pokud chcete být experty na "přežití", chcete mít hromadu Armoru a raději chodíte bez party, pak je Paladin pro vás tou pravou volbou. Toto k úvodu a koho jsem neodradil, tak ať čte dál.

Druhy Paladinů, aneb není Paladin, jako Paladin (: Tři talentové "stromy" paladinů se nazývají Holy, Protection a Retribution. Bylo by sice možné udělat paladina, který má talentové body pouze v jednom stromu, ale podle mých zkušeností a postřehů je mnohem lepší stromy kombinovat, jelikož v každém stromu je alespoň několik velmi šikovných vlastností.

Holy Paladin: Holy paladin je vhodný maximálně tak jako sekundární healer do nějaké instance, po posledním patchi jakbysmet, protože hoši z Blizzardu oslabili v podstatě jedinou útočnou PvP vlastnost Holy Paladina a to Holy Shock. Dříve dával až 750 damage, nyní jen okolo 350. Dříve byl poměrně použitelný, díky cooldownu 30 sekund, ovšem stojí hromadu many, která se dá využít mnohem lépe. Nicméně na Holy talentech mi přišla skvělá hlavně vlastnost Divine Favor společně s Illumination. V praxi to znamená, že když máte v boji málo životů, nahodíte nesmrtelnost a Hearth... (né žádný Hearthstone, nejsme přece Paladini-noobové!) a zapnete Divine Favor (zaručí, že jedno vaše příští healovací kouzlo Holy Light a Flash of Light critne. To znamená, že vás healne za mnohem víc než normálně). No a díky efektu Illumination, nám takový Holy Light obnoví všechnu manu, kterou jsme za něj utratili, což je velmi užitečné. Jeden Holy Light který critne by měl vystačit na vyhealování do plného zdraví a pokud ne, tak přidáme 1-2 Flash of Light. Toto k využití Holy stromu v PvP soubojích, v instancích to vypadá následovně: Pokud víte, že instance do které jdete je pro hráče vašeho levelu velmi obtížná, vaše parta musí mít BEZPODMÍNEČNĚ Priesta (do těžkých instancí jedině Priesta, s Druidem to nejspíš nezvládnete). Pokud jdete do instance a vaše parta má na tamější poměry vysoký level, tak si můžete trofnout i na hlavního healera, ale nosit u sebe nějaké mana potiony nebo vás pravděpodobně po dlouhých bojích a pár smrtech parťáci nepochválí. Healování pak vypadá následovně: Warrior si udělá aggro, a jakmile mu začínají ubývat životy, tak na něj hned začnete házet Flash of Light; 1,5 sec cast, healing ujde, tudíž nezhebne a ostatní členové party mezitím vykosí moby. Ovšem pokud je příšer hodně, tak Flash of Light nebude stačit a stejně mu budou ubývat životy, tudíž Divine Favor + Holy Light, pak pokračovat s Flash of Light, u tohoto případu to chce skvělé načasování, protože Holy Light má 3,5 sec casting time a tak když dobře neodhadnete situaci, mohlo by se stát, že healing přijde moc pozdě, Warrior umře a po něm i celá vaše parta... Také se před bojem vyplatí buffnout všechny damage dealery vzadu Blessingem of Salvation, to zmenšuje threat o 30%, tzn. mají o třetinu menší šanci, že mobové nechají Warriora Warriorem a vrhnou se na castery, což nedopadá dobře. Na Warriora buff většinou Blessing of Kings (10% do všech statů), Warrior má hodně životů a dalších 10% se mu bude hodit. Sice vám možná whispne, že chce Blessing of Might, což zvyšuje Attack Power (a tím i dmg). Pokud jde vše jan na drátkách, tak mu udělejte radost, ale jinak je Blessing of Kings lepší. Nebo je možnost, ho už ze začátku buffnout Blessingem of Light (zvyšuje docela slušně efekt vašich healing kouzel, takže mu tolik nebudou ubývat životy). Já preferuji tu možnost s Blessing of Light, ale každý ať dělá podle svého gusta. Pokud nastane situace, že se všechny příšery dají do jednoho castera, tak na dotyčného castera sypat z rukávu Flash of Light, když jde do tuhého Blessing of Protection + Holy light a když neni mana ani potiony (to by se nemělo stát) Lay on Hands. S tímto kouzlem vůbec šetřete, protože má cooldown 1 hod, po přídání bodíků k vlastnosti v Holy Stromu 40 min, ještě bonbónkem je +30% do armoru vyhealovaného hráče. Tolik k healingu, ale se chcete zaměřit na PvP (Player versus Player) doporučuji spíše Protection nebo Retribution strom. Ostatní schopnosti v Holy talentech mi přijdou spíše podprůměrné.

Protection Paladin, aneb kde mám sakra štít?!: Jak už název napovídá vlastnosti talentového stromu Protection jsou založené na defensivě a né na hromadě damage, kterou dáte jedním hitem. Dle mého osobního názoru (samozřejmě i zkušenosti, lépe na PvP fungují Retribution talenty, protože se mi v boji jeden na jednoho jen málokdy podařilo někoho zabít, jelikož dost protivníků uteklo a dorazit pořádně nešli kvůli menší damage ze zbraně, když utíká, můžete zkusit Repentance, která uspí cíl na 6 sekund, ale všichni se vám vysmějou, mají Trinket na odstranění stunů, sleepů a podobných vlastností... Undeadi se vám budou u počítače řezat smíchy dvakrát tolik, jelikož na to ještě mají racial ability. No, možná by to šlo využít v boji proti 60 lvl hráčům, kteří už mají lepší Trinkety než je Insignia). Pokud ovšem chcete opravdu hodně vydržet a naprosto si libujete v přežívání, toto je volba pro vás :). Damage kterou dávají vlastnosti Protection talentů se sice může zdát malá, ovšem její síla je ve zdlouhavém boji, kdy do vás zoufalý protivník kosí, ovšem vám to tak nějak neubírá životy a ještě mu polovinu damage, kterou by vám měl dát vrátíte... :). A nyní se pustíme do hlubšího rozjímání o síle těchto talentů. Jsou založeny na dvou základních věcech: Jednoruční zbraň (pokud hrajete Human-Paladina tak nejlépe meč nebo mace) a štít. Čím lepší štít máte, tím lépe toto kombo funguje. Síla Protection talentů spočívá v několika hlavních vlastnostech: Holy Shield, Reckoning, Redoubt Repentance a Seal of Justice. Do těchto nepočítám další dvě velmi dobré vlastnosti a to Improved Devotion Aura a Toughness (obě zvyšující Armor).
No a teď k samotným vlastnostem: Hodně z nich vychází z faktu, že v boji obdržíte mnoho critů proti své osobě, nevztahuje se to na kouzla, tudíž proti casterům naprosto nepoužitelné... jediná věc docela dobrá proti casterům je ten Seal of Justice, dávající šanci, že s každým hitem protivník dostane stun na 2 sekundy. Tudíž když si do něj dáte pět talent bodíků šance na stun se zvýší o 67%, což znamená, že při rychlém útoku vaší zbraně držíte protivníka furt ve stunu. Sice ve stunu, ale moc mu to nedělá -.-... navíc caster se snaží si vás moc nepustit k tělu, proto dostat ho pod stun není vůbec jednoduché. Další dvě vlastnosti jsou založené na obdržení melee critů a to Reckoning a Redoubt. Reckoning vám 100% zaručí do protivníka ránu navíc, když dostanete crit a Redoubt zvýší po obdrženém critu šanci na blok štítem o 30%. No a konečně jsme u Holy Shieldu; za 140 many, 10 sekund cooldown, zvýší vaši šanci bloknout nepřítelův melee útok o 30% a také za každý vyblokovaný útok dá nepříteli 50 Holy Damage, vydrží na deset sekund a nebo na 4 bloky. (Finální rank je za 320 many, block chance stejná, akorát za každý block je 140 dmg nepříteli). No, 4x bloknete za těch 10 sekund v kombinaci s Redoubt určitě, dáte 200-560 dmg podle levelu... no, protivníkovi to ze začátku moc nevadí, má hodně životů, ale určitě ho tímto překvapíte, moc Paladinů Protection talenty jako hlavní nehraje. Mno pro meleera bude těžké a strašlivě zdlouhavé nebo nemožné vás zabít a tak radši uteče. To ovšem neplatí o Rogues, kteří vás bombardují stuny a mass dmg, backstaby atp., není moc šance blokovat a tak snad jen proti Warriorovi tyto vlastnosti najdou širší uplatnění. Okolo levelu 25-40 je dobré mít Minor Speed Enchant na botách, ale protivník si většinou nechá dost životů, abyste ho nedali na pár hitů a to ho pak nejspíš ani nemá cenu pronásledovat... A tak se radši přesuneme k Retribution talentům.

Retribution Paladin, aneb crituju, crituješ, critujeme: Tak a nyní jsme se dostali k nejlepšímu talentovému stromu pro PvP a to Retribution. Základem Retribution talentů je nějaká Two-Handed zbraň, s velmi pomalým útokem a masivní damage. Proč, to si rozebereme v tomto a příštím odstavci. Většina vlastností v tomto stromu jsou schopnosti pasivní, ovšem skvěle využitelné v boji proti ostatním hráčům. Podle mě jsou v podstatě jen 2 skoro nevyužitelné vlastnosti a 2 jsou na hranici mezi využitelností a plýtváním talentovými body. Poměrně nepoužitelné jsou Improved Retribution Aura (Devotion Aura je lepší) , Improved Seal of the Crusader (v pozdější fázi hry dostanete do vínku MNOHEM lepší Sealy proto nevidím důvod proč plýtvat talent body na tento, když se nám přímo v Retribution stromu nabízí Seal of Command). A ty dvě vlastnosti na hranici využitelnosti jsou Consecration (120 damage za 235 many se podle mě rozhodně do PvP nevyplatí, radši manu šetřte na healing, sice na finálním stupni Consecration dáte asi 380 damage, ale za 565 many!) a pak Benediction (snižuje o 15% cenu many vašich Retribution kouzel). Tyto dvě vlastnosti pokud byste chtěli nějak využít, tak byste je museli mít spolu... což o to, do Consecration jsem si bodík dal, jeden talent point není tolik. Sice to v PvP nepoužívám, ale v instancích to dost používám. Problém je v Benediction, za to byste museli utratit 5 talent bodů, abyste ušetřili 85 many na každém Consecration. Rozhodnutí je na vás, já jsem se rozhodl Benediction nebrat.
co se použitelných vlastností týče, tak bych vytknul Hlavně Seal of Command, Conviction, Vengeance a Blessing of Kings. Seal of Command vás bude od levelu 20 provázet již nepřetržitě. Pro ty, kdo nevědí co umí: Dává Paladinovi šanci, že dá protivníkovi dodatečnou HOLY damage, která se shoduje s damage jeho zbraně. Slovíčko Holy jsem zdůraznil schválně, protože se na tento druh poškození nevztahuje Armor (tedy, aspoň myslím, že to tak je, kdyžtak mě někdo chytřejší opravte. Dále je důležitá informace, že se Sealem of Command se dá i critovat! Ano, critovat! na levelu 40 jsem s enchantem Fiery weapon dával celkové crity za 1300! No a už tak nepotěšující zpráva je, že můžete missnout, nebo to protivník může vyparryovat nebo dodgenout -.-), ani na něj není žádná vlastnost, která by dávala odolnost. Proto je damage, kterou dáte nepříteli Sealem of Command vždy větší než damage fyzická, kterou mu uštědříte svou zbraní. Conviction vám dá +5% do šance na critical hit (velmi užitečná věc). Vengeance je další věc, která činí Retribution talenty tak silné (vždy, když se vám povede critnout, tak se zapne, trvá 8 sekund a zvyšuje fyzickou i Holy damage kterou způsobíte o 15%! Pozor, zapíná se pouze po critical hitech fyzických, ne po critu se Seal of Command) a btw., poté co se zapne vám strašně hustě začnou svítit ruce, to jen tak na okraj, že to neni jen dobrý, ale i to hustě vypadá :D. Hit Sealem of Command vypadá taky cool, vždycky "vyskočíte" nad nepřítele a pořádně ho majznete, mám pár screenshotů pořízených při hitech, vypadá to, jako byste protivníkovi chtěli svůj meč nebo macu zarazit do hlavy :P. A zlatým hřebem všech schopností je Blessing of Kings (zvyšuje všechny vaše staty o 10%). Výborný Blessing, ale využíval jsem ho až od levelu 55 a víš. To proto, že zvyšuje množství vaší many a životů a okolo levelu 40 máte tak 2000-2500 hp (nebo i méně, podle toho, jestli se zaměříte na bonus itemů do Staminy nebo Intellectu, případně můžete mít víc many než životů), tudíž +200-250 hp není tolik, ale když už máte 5000 hp, bonus 500 je znatelný. Do té doby silně doporučuji používat Blessing of Might, +30-50 damage není vůbec k zahození. Na konci článku bude následovat Můj PvP Paladin build.

Další schopnosti: Paladin má samozřejmě i schopnosti pro všechny společné a tady je potřeba zmínit hlavně Hammer of Wrath; to je v podstatě "náhrada" ua oslabený Holy Shock. Hammer of Wrath je v podstatě podobný Executu u Warriora. Pokud má nepřítel 20% hp nebo méně, tak mu na finální úrovni dá okolo 800 damage... skvělé na dorážení utíkajících.

Vychytávky: První vychytávka se týká Seal of Command a následnému výběru zbraně. Šance na hit Sealem of Command (dále SoC) záleží na rychlosti útoku vaší zbraně. Pokud má vaše zbraň například attack speed 2.00, tak vaše šance hitnout SoC je 20%, když je attack speed vaší zbraně 3.30, šance na hit SoC je 33% a tak dále... Tudíž volba zbraně se od tohoto musí odvíjet. Už si přesně nepamatuji na jakém to bylo levelu, ale z Questu v Redridge Mountains jsem získal Orc Crusher a ten mi vydržel poměrně dlouho. Od levelu 36 je zdaleka nejlepšíí zbraní Sword of the Magistrate; http://www.thottbot.com/?i=7623, a na vysoké levely je to the Unstoppable force (tahle zbraň se získává za reputaci v alterac Valley, nyní ji získat je téměř nemožné, od doby co vznikl battleground Arathi Basin, nikdo do Alteracu nechodí -.-) a nebo Sulfuron Hammer; http://www.thottbot.com/?i=40119, tuto zbraň může udělat jen Weaponsmith, ovšem je extrémně těžké získat všechny reagenty a recept... jen tak btw., pomocí Eye of Sulfuron tuto zbraň můžete upgradovat a udělat z ní Legendary Weapon, kladivo samotného Ragnarose! (Oranžová rarita, lepší než epic). Když jsem tohle zjistil, tohle kladivo se stalo mým "životním cílem" ve WoWu :))). Mno, to jsem trochu odbočil :). Toto jsou jen tipy, zdaleka nemám všechny zbraně zmáknuté a tak vás chci hlavně nasměrovat na slow attack speed a mass damage.

Equipment: Jen malá zmínka, jelikož jsem četl předchozí článek zde týkající se Paladinů. Příliš neuznávám kupování vybavení od Vendorů, je mnohem, mnohem lepší přidat se do nějaké slušně guildy, která ma blacksmitha, ten vám udělá pro váš level skvělé vybavení, pokud máte nižší level, tak vám to zřejmě uková zdarma a je to skvělé na rychlejší levelování, proti hráčům na podobném levelu atp. V této době byste se měli rozhodnout, který druh equipment spíše chcete: buďto s bonusem do Staminy nebo Intellectu. Já zvolil Staminu, ovšem na nižších levelech (než jsem měl Illumination) mi chyběla v boji často mana. Nicméně jsem si mohl v instancích občas zahrát na tanka :D. Pak bych doporučil od blacksmitha si nechat na levelu 24 udělat chest Shining Silver Breastplate; http://www.thottbot.com/?i=3502 (věřte nebo ne, s tímto chestem jsem vydržel až do levelu 40, sice tak od levelu 35 lehce zaostával, ale řekl jsem si, že do čtyřicýtky to nějak doklepu a pak jsem si nechal udělat lepší), na levelu 29 Green Iron Helm; http://www.thottbot.com/?i=4120 , ta mi vydržela asi 7 levelů... a pak na levelu 40 doporučuji Truesilver Gauntlets; http://www.thottbot.com/?i=4071 . Také vřele doporučuji jít co nejdřív do Scarlet Monastery pro Herod's Shoulder http://www.thottbot.com/?i=3612 a Raging Berserker's Helm; http://www.thottbot.com/?i=3797 ... Dále jsem v minulém odstavci zmínil Sword of te Magistrate. Ten se dropuje velmi vzácně a nejvyšší drop rate má ve Stranglethorn Vale. Mně se nechtělo jen bezhlavě zabíjet příšery a doufat, že ho nějaká dropne a tak jsem ho koupil v AH za 15 gold (to je ještě poměrně slušná cena). K tomu jsem si koupil Gazlowe's Charm http://www.thottbot.com/?i=5302 a byl jsem za husťáka :). Uf, no to by bylo snad všechno, nemusíte se podle toho řídit, jsou to jen má doporučení.

Questy: Co se questů týče, tak chci říci, že Paladin je schopný zvládnout Elite questy, které jsou na stejném levelu jako on (žluté), občas je velmi složité shánět na něco partu a tak je potřeba se toho nebát a prostě to zkusit... kdyžtak pokud máte low hp, tak se podle průběhu musíte rozhodnout jestli na to máte nebo ne, pokud usoudíte že ne, okamžitě nahodit nesmrtelnost(i) a utíkat. Ale zase nesolujte za každou cenu... někdy to může ušetřit spoustu času i peněz za opravy. Za druhé, dejte si pozor na GNOMEREGAN... ano, Gnomeregan! Velmi rozlehlá instance, se strašnou hudbou a tuhými příšerami. Do Gnomereganu doporučuji chodit maximálně jednou a to kvůli questu který dostanete od Krále Gnómů, je za něj moc hezká odměna, kterou budete mít také na dlouho a to http://www.thottbot.com/?i=2330 . Také je tam quest s terminály a nějakými řístupovými kartami... kvůli těm terminálům musíte projít celým Gnomereganem a odměna nestojí za nic. To je snad vše.

Volba Enchantu: Pro svůj Sword of the Magistrate jsem zvolil enchant Fiery Weapon (vlemi slušná šance dát +40 fire damage nepříteli a může i critnout a to za 60). Dále je dobré mít alespoň do levelu 40 Minor Enchant of Speed na boty, kvůli dodělávání nepřátel. Pro chest bych nedoporučoval +2 nebo +4 stats (na finálním levelu enchantu); pokud jedete itemy s bonusem do Staminy, tak enchant +100 many, pokud Intellect +100 hp (toto jsou high skill enchanty, pro drívější užití na menším levelu jsou tam +50 hp/mana).Na Bracer bych dával +Strenght a na pozdějších levelech jeho silnější verzi a nebo Healing Power (bonus do healing efektů). Vycházím z toho že mám Two-Handed weapon a tak bych rozhodně nezvolil +7 do damage (pokud jste blacksmith, můžete si udělat Sharpening Stones, které vám dají stejný bonus, nic to nestojí, jen kameny, které vydoluje Miner a pokud jste i Miner je to dokonalá kombinace) a tak jsem zvolil +22 do Intellectu, mana se vždycky hodí. Zkoušel jsem i Crusadera, u pomalých zbraní to sice není tak skvělé, ale přesto je to výborné (šance na hit, že poskytne na 15 sekund +100 strenght a healuje mezi 75-125 hp). Proti Warriorům také používám Judgement of Light od Sealu of Light, což je další healing a životy jdou pomaleji dolů. No a enchanty na cloak a rukavice jsem se moc nezabýval, na cloaku mám myslím +3 agility a na rukavicích +7 agility.

A nyní Paladin's PvP build by Ashnobe:

Holy Talenty:
Improved Lay on Hands-2/2 (Body)
Improved Holy Light-3/3
Revelation-2/2
Illumination-5/5
Divine Favor-1/1

Protection Talenty:
Improved Devotion Aura-5/5
Improved Blessing of Protection-2/2

Retribution Talenty:
Improved Blessing of Might-5/5
Two-Handed Weapon Specialization-5/5
Deflection-5/5
Vengeance-5/5
Seal of Command-1/1
Anticipation-1/5
Precision-2/3
Consecration-1/1
Conviction-5/5
Blessing of Kings-1/1

Shrnutí: Celkově budete mít z talentů: +20% attack power k Blessing of Might, +5% šance k parry, +5% šance do critical hitů, +2 Defense, Blessing of Kings, Consecration, Seal of Command, Vengeance, +15% healingu z Holy Lightu, -20 min cooldown Lay on Hands a +30% armor na 1 min, 100% šanci na critnutí a následné obnovení many z vašeho healing kouzla, +25% armoru z Devotion Aury, -2 min cooldown Blessing of Protection (nezranitelnost vůči fyzickým útokům, ale ne kouzlům, po přídání bodů do talentů 3 min cooldown)... tak a je to :P

Tak a to je vše přátelé :). Rád si vyposlechnu jakoukoliv kritiku/náměty, připomínky, dotazy a samozřejmě i chválu. Dost jsem se rozepisoval s popisem jednotlivých věcí, tento čánek by měl sloužit především začínajícím Paladinům. Tak se mějte.

Jeste jedna vec - paladin získá na levelu 40 mounta NAPROSTO zdarma, stačí si jen promluvit s Paladinem v Cathedral of Light ve Stormwindu a nebo v Ironforgi... tím ušetříte 90 gold (18 riding skill + 72 mount) A ještě mnohem zajímavější věc je, že za quest Paladin získává epic mounta!!! Quest se jmenuje Judgement and Redemption, sice je v jeho průběhu potřeba utratit asi 400-450 gold, ale stejně tady furt je velká, 450-500 gold úspora :) Tohle pro mě byl jeden z důležitých faktorů, proc jsem si vybral paladina!!!